Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stefana Żeromskiego

Logo szkoły

49-300 Brzeg
ul. Chrobrego 13
tel. 774045756,
Monte Cassino 774045925

Lekcja z życia wzięta

Uczeń podczas edukacji szkolnej ma nie tylko nabyć wiedzę teoretyczną, ale także ( a może przede wszystkim) nabyć umiejętność wyciągania wniosków, przetwarzania informacji,  stosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Szkoła ma pomóc dziecku odnaleźć się w dorosłym życiu. Jak nie wpaść w pętlę zadłużenia?, to scenariusz lekcji opublikowany na Portalu Edukacji Ekonomicznej( portal ten jest realizowany przez Narodowy Bank Polski). Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się o  kampanii edukacyjnej „Zanim podpiszesz” (http://www.zanimpodpiszesz.pl). Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek tzw. „chwilówek” oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa. Akcja społeczna jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Realizacji zajęć „Jak nie wpaść w pętlę zadłużenia?” podjęła się w klasach 5a, 7a,7b,8a nauczycielka matematyki – pani Jolanta Kopij. Na lekcji  prowadzonej przez platformę TEAMS uczniowie pracując w osobnych pokojach odpowiadali na pytanie: Po co dorośli biorą pożyczki?  Jak można zaoszczędzić pieniądze?  Okazało się ,że niektórzy młodzi ludzie dysponują sporą wiedzą z tego tematu. Większość z nich twierdziło, że uczestniczą niekiedy ( biernie  lub czynnie) w rodzinnych rozmowach na takie tematy. A pomysłów na oszczędzanie pieniędzy mieli sporo:

- oszczędzać, pożyczyć od rodziny, praca dorywcza, założyć konto lokacyjne, szukać ofert bez odsetek ( grupa Emilki)

- aby nie brać kredytu można odkładać pieniądze co jakiś czas ( grupa Natalki)

- Co można zrobić by nie brać pożyczki?

-Znaleźć dobrze płatną pracę. Sprzedaż niepotrzebnych rzeczy. ( grupa Kuby)

- praca ,prace wakacyjne, sprzedawanie niepotrzebnych przedmiotów. ( grupa Michała)

- mieć drugą pracę,  wyprowadzać psy, sprzedać np jakieś ciuchy które się nie ubiera ( grupa Leny)

- nie brać długich kąpieli (za wodę się płaci) ( grupa Marty)

Uczniowie poznali też cztery zasady bezpiecznych pożyczek:

  1. Sprawdź wiarygodność firmy od której pożyczasz pieniądze
  2. Policz całkowity koszt pożyczki
  3. Przeczytaj dokładnie umowę
  4. Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz.

 

„Porozmawiam o tym w domu z rodzicami, dziadkami. Pokażę im stronę www.zanimpodpiszesz.pl”- zapewniali uczniowie na koniec zajęć. Będzie to  podsumowanie lekcji o jakim marzy każdy nauczyciel!!

Jolanta Kopij